Sauna a saunovanie

Saunu poznáme hlavne jako zariadenie, ktoré má blahodárne účinky na zdravie človeka, predevším výborný preventivny účinok. Pravidelné saunovanie posilňuje obranné schopnosti ľudského organizmu a výskyt rôznych ochoreni.  Ďalej sa sauna využíva jako prostriedok k postupnému otužovaniu aj ako prostriedok ku zvyšovaniu kondície.

Viete, že:
a)Archeologické nálezy potvrdzujú, že sauny poznali už v mladšej dobe kamennej.
b)Masové šírenie finskej sauny do sveta začalo v 60. rokoch minulého stor.
c)Materiálom na stavbu sauny je napr.: skandinávský smrek, kanadská borovice, africká vrba – Abachi.

Odkiaľ sauna pocházda a čo vlastne znamená
Sauna je názov pochadzajúcí z finštiny a označuje typickú kúpeľ predovšetkým severských národov, ktorá je charakteristická střrdavým pobytom osôb v prostredí horúceho, relativne suchého vzduchu, sprevádzeným intenzivnym potením a následným ochladzováním v chladnej vode, na studenom vzduchu, v snehu alebo len pod chladnou sprchou.

Prečo do sauny?

Sauna je všeobecne známa ako zariadenie, ktoré má blahodárne účinky na zdravie človeka. Přrdevšetkým má výborný preventivny účinok, utužuje zdravie. Při pravidelnom saunovaní niekoľkonásobne zvýšíme odolnosť organizmu proti nachladeniu, kašľu a nádche. Návštevou sauny v podstate posilujeme imunitný systém, teda obranné schopnosti ľudského organizmu, a tým znižujeme výskyt rôzných ochorení.

    Pri saunovaní dochádza k zvýšeniu výkonu srdca a povzbudeniu celého krvného systému. Tým sa lepšie prekrvujú vniútorné orgány, svaly, končatiny i koža. Prekrvenie má účinky na regeneráciu celého organizmu, podporuje tvorbu nových buniek. Pravidelné návštevy sauny sú vhodné i pre ľudí, ktorých trápia studené ruke a nohy.
    V saune se telo začne silno  okysličovať, rozšiřujú se kožné póry a cievy, tým sa zlepší dýchanie kože, ktorá je potom vláčnejšia a sviežejšia. Tým, že v saune dochádza k silnému poteniu pleť se zbavuje mazu a nečistôt a z tela se dostávajú škodlivé látky. Odborníci tvrdia, že za tridsať minút saunovania se vylučí toľko odpadu, koľko naše ľadviny normálne spracujú za 24 hodin. Vďaka saunovaniu sa zlepšujú niekteráé ochorenia  kože a môžeme pozorovať priaznivé kozmetické účinky. Pleť je po návštěvě sauny jemnejšia a krásnejšia. Napomáha k jemnosti a hebkosti vlasov a zvýšeným prekrvením prospieva k výžive vlasových korienkov.
    Účinný vplyv má na zmiernenie a úľavy od bolestí, a to predovšetkým klbov a svalov. Často se sauna využívá k rehabilitácii po úrazoch, zápaloch šliach a ku zmierneniu potiažov pri artróze a reumatizmu. Saunovanie  je doporučeno při chronických zápaloch  dýchacích ciest,  priedušiek a poskytuje úľavvu ľudom s astmou..
    Sauna má tiež pozitivny vplyv na ľudskú psychiku. Človek se v saune uvolní, a zbaví se tak stresu, depresie, nervozity či migrény.
Je nesmierne prospešná ako prevencia proti alergiam a využívá se ako prostriedok k postupnému otužovániu i ku zvyšovániu kondície..
    Sauna má nespočetné množstvo dalších kladných vplyvov. Priaznivo pôsobí i na hormonálne funkcie organizmu, ďalej ešte pomáhá telu dosiahnúť acidobazickú  rovnováhu, tj.  správny pomer kyselin a zásad  telových tekutín. Saunovanie napomáhá  zbaveniu sa nespavosti, nechutenstva, nervozity a tíesnivých pocitov. Vedie k pocitom dobrej nálady a osvieženiu.